Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

CETRANS centrum szybkiej kolei na Politechnice Łódzkiej

Paweł Patora
List intencyjny w sprawie powołania krajowego centrum badawczo-rozwojowego i edukacyjnego nowoczesnego transportu szynowego CETRANS (od Centrum Transportu Szynowego) podpisano we wtorek na Politechnice Łódzkiej. CETRANS ma stanowić wsparcie naukowe i techniczne, a także kształcić kadry inżynierów, niezbędne do wybudowania w Polsce kolei dużych prędkości oraz wspomagających ją kolei aglomeracyjnych. Dokument podpisali przedstawiciele władz miasta i regionu, PKP, minister infrastruktury i rektor PŁ.

Decyzją z 19 grudnia 2008 roku rząd zaakceptował projekt budowy w Polsce tzw. linii Y, która będzie stanowić szkielet sieci kolei dużych prędkości. Ma to być część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Linia Y - łącząca Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem - ma powstać do 2020 r. Będzie miała około 550 km i mają nią jeździć pociągi z prędkością 350 km/h.

Inicjatywa utworzenia w Łodzi naukowo-dydaktycznego centrum transportu kolejowego powstała na PŁ i ta uczelnia będzie liderem przedsięwzięcia, które jest otwarte dla innych uczelni i instytucji naukowo-badawczych. Projektodawcy liczą na wydatny udział m.in. politechnik z Warszawy, Wrocławia i Poznania. Przewiduje się powołanie konsorcjum do realizacji zadań, wspomagających tworzenie w Polsce szybkiej kolei.

Jak nas poinformował prof. Sławomir Wiak, dziekan Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki PŁ, a zarazem pełnomocnik rektora ds. CETRANS, według szacunków PKP PLK, do budowy kolei dużych prędkości będzie potrzebnych do 2020 roku 1.500 inżynierów. Będą oni kształceni zarówno na PŁ, jak i na uczelniach partnerskich.

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała stosowania nowych technologii oraz innowacyjnych materiałów. Jak podkreśla prof. Wiak, trzeba będzie rozwiązać np. problemy sterowania ruchem pociągów zasilanych prądem przemiennym o napięciu 25 kV (obecnie zasilane są prądem stałym o napięciu 3 kV). Trzeba będzie też przeanalizować wpływ nowych inwestycji kolejowych na rozwój lokalnych środowisk.

Budowa szybkiej kolei w Polsce, dzięki wykorzystaniu nowych technologii i innowacyjnych materiałów, będzie impulsem cywilizacyjnym - twierdzi prof. Wiak i dodaje, że prawdziwości tego twierdzenia dowodzi przykład Hiszpanii.
Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zauważył, że do zbudowania kolei XXI wieku, kolei dużych prędkości, potrzeba ludzi i wiedzy.

- Dziś, podpisując list intencyjny, stworzyliśmy podstawy, aby i przygotować ludzi, i pozyskać jeszcze większą wiedzę po to, by kolej XXI wieku mogła za kilka lat wjechać na polskie tory - powiedział Grabarczyk.

Czytaj także: Zwycięzcy Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto