Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do 20 lipca złóż w starostwie bytowskim wniosek o usunięcie azbestu

Szym
Tak pozbywano się azbestu na Morenie w Gdańsku
Tak pozbywano się azbestu na Morenie w Gdańsku Fot. archiwum DB
Starostwo bytowskie zachęca mieszkańców zainteresowanych usunięciem azbestu z dachów swoich budynków do składania wniosków, bo można otrzymać dofinansowanie, nawet do 75 procent wartości inwestycji.

Jest to możliwe dzięki II edycji konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku pod nazwą Usuwanie Wyrobów Zawierających Azbest z Terenu Województwa Pomorskiego.

- Wnioski przyjmować będziemy do 20 lipca. My osobiście musimy złożyć je do WFOŚ w terminie do końca lipca, więc nie ma mowy o przedłużaniu go dla składających - mówi Małgorzata Zielonka, p.o. naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w bytowskim starostwie.

W 2002 roku ruszył krajowy program walki z azbestem. Efekty jego działania są jednak mizerne. Od tego czasu usunięto zaledwie milion ton tego materiału. Według prawa powinny to robić gminy, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i prywatni właściciele domów. Jednak mieszkańcy wsi i małych miast, w których jest aż 70 proc. krajowego azbestu, nie chcą pozbywać się go na własny koszt. Często nie mają pieniędzy, a oczyszczenie 100 m kw. dachu kosztuje średnio od 1,6 do 3 tys. zł.

- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska przyznaje na ten cel maksymalnie 75 proc. wartości inwestycji. Zobaczymy jaka sytuacja będzie z naszymi własnymi środkami. Być może starosta dofinansuje 15 proc. ten cel, tak jak poprzednim razem. Liczymy na to, że gminy również pokryją 15 proc. kosztów - tłumaczy Zielonka.
O usunięcie szkodliwego azbestu z dachów wnioskować mogą wszyscy, łącznie z przedsiębiorcami. W październiku mają ruszyć pierwsze prace przy demontażu azbestu. Natomiast zakończenie działań przewidywane jest w sierpniu 2012 roku.

- Na dzień dzisiejszy otrzymaliśmy około 60 wniosków. Uwzględniono też te, które były na liście rezerwowej w poprzedniej edycji konkursu - informuje Zielonka.
WFOŚ w Gdańsku rozstrzygnie konkurs na dotacje do 30 września tego roku. W przypadku chęci skorzystania z dofinansowania na transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest magazynowanych na terenie nieruchomości, do deklaracji należy dołączyć wyłącznie fakturę za demontaż wyrobów zawierających azbest i przygotowanie do transportu, wystawioną przez podmiot uprawniony do wykonywania prac polegających na zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest. Mieszkańcy powiatu bytowskiego zainteresowani udziałem w konkursie proszeni są o składanie deklaracji chęci przystąpienia do projektu w siedzibie starostwa przy ul. 1 Maja 15 w Bytowie.

- Trzeba wypełnić deklarację. Oprócz tego trzeba dołączyć zdjęcie domu posiadającego taki dach. Bez tego inwestycja nie zostanie dofinansowana - wyjaśnia M. Zielonka.

Rządowy plan zakładał szybkie i bezproblemowe usunięcie wszystkich dachów wykonanych z azbestu. Niestety jednak, sytuacja wcale nie została opanowana. Mimo, że sprawa trującego azbestu jest nagłaśniana od paru lat, tak naprawdę wielu z obywateli nie chce narażać się na koszt wymiany dachu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytow.naszemiasto.pl Nasze Miasto