O tym, jak ważne jest dostosowane do potrzeb rynku pracy kształcenia zawodowego, nie trzeba nikogo przekonywać. Z jednej strony bowiem przedsiębiorcy skarżą się na brak fachowców, z drugiej - nie zawsze absolwenci szkół zawodowych mogą pochwalić się potrzebnymi pracodawcom umiejętnościami.
Fundusze Europejskie - zawodowcy poszukiwani
W wypełnieniu tej luki ma pomóc współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej projekt „Czas zawodowców BIS - zawodowa Wielkopolska”, uruchomiony w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+.
Jego całkowita wartość to 63,5 mln zł. 53,975 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na pozostałą kwotę składają się środki jednostek samorządu terytorialnego oraz dotacja z budżetu państwa.
„Czas zawodowców BIS” to kontynuacja projektu realizowanego w latach 2012-2015 „Czas zawodowców - wielkopolskie kształcenie zawodowe”.
Projekt ten obejmował szereg działań - od praktyk i staży dla uczniów, przez kształcenie nauczycieli, tworzenie i doposażanie pracowni w nowoczesny sprzęt do nauki zawodu, po stworzenie platformy internetowej ułatwiającej kontakt absolwentów szkół zawodowych i pracodawców.
Większość tych działań będzie kontynuowana w projekcie „Czas zawodowców BIS”, który zostanie zrealizowany do końca 2022 roku przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego we współpracy z Politechniką Poznańską, pracodawcami, a także samorządami lokalnymi i szkołami kształcącymi zawodowo.
- Celem tego przedsięwzięcia jest trwała odbudowa systemu kształcenia zawodowego w Wielkopolsce - podkreśla Marzena Wodzińska, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. - Chcemy, by samorządy, pracodawcy i szkoły stworzyły i rozwijały wspólnie Wielkopolską Sieć Edukacyjno-Gospodarczą - podkreśla.
Fakt, że projekt „Czas zawodowców - wielkopolskie kształcenie zawodowe” odniósł sukces (został wyróżniony przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka” w ramach konkursu „Dobre praktyki EFS 2014”), każe sądzić, że i tym razem działania te dadzą oczekiwane efekty.
Fundusze Europejskie - sposoby na wsparcie
Dostosowaniu umiejętności uczniów do potrzeb rynku pracy mają służyć między innymi płatne staże dla uczniów, które będą realizowane w ramach projektu. Uczniowie korzystali z nich już w latach 2012 -2015, w ramach „Czasu zawodowców”. Część z nich po zakończeniu stażu zyskiwało stałe zatrudnienie w firmie, w której odbywało staż. Takie było też założenie pracodawców przyjmujących stażystów.
- Na rynku bardzo brakuje specjalistów - mówił Jerzy Kremer z Zakładów Mechanicznych Kazimieruk, jednej z firm biorących udział w projekcie. - Jeśli chcemy mieć wykwalifikowanych pracowników - musimy ich wyszkolić.
Łącznie ze staży i praktyk w ramach „Czasu zawodowców” skorzystało ponad 3 tysiące uczniów z całej Wielkopolski.
W ramach „Czasu zawodowców BIS” uczniowie będą mogli korzystać także z zajęć w doskonale wyposażonych, innowacyjnych technologicznie laboratoriach, dzięki czemu zyskają możliwość obsługiwania najnowocześniejszych urządzeń, z którymi później mogą zetknąć się u pracodawców, a które siłą faktu nie mogą być powszechnie dostępne w warsztatach szkolnych.
46 szkół i 4 Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego zyskają nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Dostęp do najnowszej wiedzy zapewni też współpraca z naukowcami z Politechniki Poznańskiej, która obejmie między innymi patronat nad wybranymi klasami uczestniczącymi w projekcie. Uczniowie i nauczyciele ze wszystkich szkół uczestniczących w projekcie będą mieli możliwość korzystania z interaktywnych materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli umieszczonych na platformie e-learningowej.
Podniesieniu poziomu kształcenia zawodowego będzie też służyło umożliwienie nauczycielom w ramach projektu udziału w kursach i szkoleniach.
Fundusze Europejskie - ważny kontakt
Kolejnym ważnym elementem projektu będzie rozwijanie działającego już narzędzia ułatwiającego nawiązywanie za pośrednictwem Internetu kontaktów między uczniami i absolwentami szkół zawodowych, a pracodawcami.
To już działa pod adresem www.zawodowcy.org. Rejestrujący się tam uczniowie tworzą szczegółowy profil określający ich umiejętności.
Pracodawcy zaś poszukujący pracownika na określone stanowisko wyszukują go na podstawie sformułowanych wcześniej wymagań. W efekcie otrzymują listę potencjalnych kandydatów, z informacją o tym, w jakim stopniu pasują oni do stworzonego wcześniej profilu. Na tej podstawie decydują, kogo zaprosić do dalszych etapów rekrutacji. To znacznie skraca czas poszukiwania pracowników oraz sam proces naboru.
- Wszelkie formalności związane z uruchomieniem projektu mamy już za sobą - informuje Marzena Wodzińska. - Rozpoczęliśmy już działania merytoryczne. Obecnie zapraszamy do udziału w projekcie wszystkie technika z terenu naszego województwa.
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?