Geografia na poziomie podstawowym rozpocznie się o godzinie 14 we wtorek. Równocześnie uczniowie napiszą test z geografii na poziomie rozszerzonym. Wybór pomiędzy poziomem podstawowym i rozszerzonym jest dowolny, ale punkty zdobyte na maturze będą się liczyć przy rekrutacji na studia.
To już drugi tydzień maturalnych zmagań uczniów. Do najbliższego piątku maturzyści mają do wyboru jeden z dodatkowych przedmiotów. Wszystkie arkusze oraz odpowiedzi będziemy publikowali na naszych stronach.
Matura 2013: Geografia - poziom podstawowy
ARKUSZ PYTAŃ
Pobierz; ARKUSZ - geografia poziom podstawowy
Pobierz: MAPA
ODPOWIEDZI
Zadanie 1
A. Jezioro Bełdany
B. Jezioro Guzianka Wielka
C. Jezioro Nidzkie
Zadanie 2
Nazwa wsi to Ukta
Nazwa Leśniczówki to Pranie
Stanica Wodna PTTK Nowy Most
Zadanie 3Kemping znajduje się na poziomicy 120 metrów
wysokość wzgórza wynosi 143
wysokość względna =143-120=23 metry
Zadanie 4
φ (Karwica Maz.) = 53°37'h(słońca) = 90° - φ = 90 - 53°37'= 36°23'
Wysokość Słońca wynosi 36°23'
Zadanie5
1. Pierwszy odcinek - Wojnów-Ukta - rzeka płynie przez pola
drugim idcinek - pomiędzy stanicami w Ukcie i Nowym Mostem - płynie przez las.
2. Na drugim odcinku rzeka meandruje, a pierwszym ma prostszy bieg
3. Na drugim odcinku dolina rzeki jest zabagniona
Zadanie 6
Głębokość jeziora Bełdany jest większa, turysta widzi wyspę Czaplę
Wzdłuż drogi 58 biegnie Pętla Wojnowska
Zadanie 7
1. Obecność jezior wytopiskowych
2. Obecność jezior rynnowych i rynn polodowcowych
Zadanie 8
1. Na jeziorze Bełdany występują wyspy, a na Czarnym Stawie nie
2. Czarny Staw jest głębszy niż jezioro Bełdany
3. Jezioro Bełdany jest większe od Czarnego Stawu
Zadanie 9
1. Prawda
2. Prawda
3. Fałsz
Zadanie 10
1. Dookoła jeziora jest dużo lasów
2. Istnieje infrastruktura turystyczna nad jeziorem (ośrodki wczasowe, szlaki, spływt kajakowe)
3. Linia brzegowa jeziora jest urozmaicona
Zadanie 11
lodowiec alpejski - B
przekrój lodowca typu norweskiego - D
Zadanie 12
a)epicentrum - B, hipocentrum - D
b) D - zapadnięcie się stropu jaskini
Zadanie 13
Pojezierze Suwalskie - rysunek 3
Sudety - rysunek 1
Zadanie 14
1. arktyczna
2. polarna morska
3. polarna kontynentalna
Zadanie 15
1. zwrotnikowy monsunowy
2. umiarkowany ciepły przejściowy
3. zwrotnikowy kontynentalny
Zadanie 16
1. ryż
2. żyto
3. sorgo
Zadanie 17
a) obszarowi nr 1 - cecha opadów C - czynnik D
b) obszarowi nr 2 - cecha opadów D - czynnik C
c) obszarowi nr 3 - cecha opadów A - czynnik B
Zadanie 18
Opis 1 - rzeźba: krasowa, obszar: 3
Opis 2 - rzeźba: krasowa, obszar: 2
Opis 3 - rzeźba: staroglacjalna, obszar: 1
Zadanie
Zadanie 20
1955-1965
1. Kobiety i mężczyźni żyli dłużej w miastach
2. Średnia długość życia ludności z miast i wsi - z roku na rok - się wyrównywała
2005-2010
1. Kobiety żyły dłużej na wsi, a mężczyźni w miastach
2. Różnica pomiędzy długością życia mężczyzn na obszarach wiejskich i miejskich malała
Zadanie 21
1. Wzrost zatrudnienia w sektorze usług
2. Spadek zatrudnienia w sektorze przemysłu
3. Spadek zatrudnienia w sektorze rolnictwa
Zadanie 22
W 2008 roku liczba osób w wieku powyżej 65 lat była w Polsce najniższa spośród analizowanych krajów, a w 2060 roku będzie najwyższa, czyli będzie w Polsce najniższy przyrost naturalny.
Zadanie 23
1. Kraje wysoko rozwinięte przyjęły model małej rodziny. Występuje w nich proces suburbanizacji lub dezurbanizacji.
2. Kraje słabo rozwinięte charakteryzują się rodzinami wielodzietnymi. Tu też następuje migracją ludności ze wsi do miast w poszukiwaniu pracy.
Zadanie 24
1. RPA, gęstość: duża, czynnik: 3
2. Demokratyczna Republika Konga, gęstość: mała, czynnik: 1
3. Maroko, gęstość: duża, czynnik: 2.
4. Namibia, gęstość mała, czynnik: 4
Zadanie 25
a)
1. W Polsce dominuje węgiel, w Szwecji są zróżnicowane źródła energii
2. W Szwecji przeważają źródła energii odnawialnych, w Polsce - nieodnawialnych
b)
1. Niższa emisja zanieczyszczeń powietrza
2. Mniej odpadów szkodliwych dla środowiska
Zadanie 26
a
1. Ogromne zapotrzebowanie na energię
2. Mała ilość złóż surowców energetycznych w Japonii
b)
1. Brak emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń powietrza
2. Wydobycie rud uranu nie degraduje tak środowiska, jaj wydobycie węgla.
Zadanie 27
Chiny: 2
Indie: 4
Polska: 1
Stany Zjednoczone: 3
Zadanie 28
Odpowiedź: D
Zadanie 29
Po kolei: typ C, typ A, typ D
Zadanie 30
Dążenie do niepodległości: Czeczenia, Tybet
Spór o terytorium: Kaszmir, Falklandy
Zadanie 31
1. Estonia: + / + / 3
2. Bułgaria: + / - / 7
3. Czechy: + / - / 4
Zobacz harmonogram pozostałych egzaminów maturalnych na następnej stronie.
We wtorek, 14 maja, uczniowie liceów zdawać będą również:
Geografia - poziom rozszerzony [ARKUSZ, ODPOWIEDZI]
16 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Języki mniejszo�
Język kaszubski - poziom podstawowy
godz. 14
Języki mniejszoś�
Język kaszubski - poziom rozszerzony
17 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony
20 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony
godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony
21 MAJA, WTOREK
godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy
godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych
22 MAJA, �RODA
godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony
23 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy
godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych
24 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy
godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych
27 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy
godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych
28 MAJA, WTOREK
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?