Matura 2013: Historia muzyki - poziom rozszerzony
ARKUSZ PYTAŃ
Pobierz: ARKUSZ HISTORIA MUZYKI - POZIOM ROZSZERZONY
ODPOWIEDZI
Przykładowe odpowiedzi do zadań z arkusza egzaminacyjnego - Historia muzyki, poziom rozszerzony - przygotowali dla maturzystów wykładowcy poznańskiej Akademii Muzycznej.
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - HISTORIA MUZYKI - POZIOM ROZSZERZONY
Część I - test
ZADANIE 1
Sergiusz Prokofiew, opisując jeden z kierunków stylistycznych muzyki XX wieku, wyraził następujący pogląd: Pisać tylko według reguł ustanowionych przez klasyków, to znaczy być uczniem, a nie mistrzem.
A. Podaj nazwę kierunku stylistycznego muzyki XX wieku, do którego odnoszą się słowa wypowiedziane przez Sergiusza Prokofiewa. neoklasycyzm
B. W kontekście założeń stylistycznych wskazanego kierunku wyjaśnij, jak Sergiusz Prokofiew rozumiał pojęcie "mistrza".
Mistrz rozumiany jest tu jako kompozytor, który w twórczy i oryginalny sposób wykorzystuje elementy stylu dawnych epok, uzupełniając je zdobyczami dwudziestowiecznego języka muzycznego.
ZADANIE 2
Z Baletami Rosyjskimi, słynnym zespołem założonym w Paryżu w 1909 r. przez Sergiusza Diagilewa, współpracowało wielu wybitnych artystów. Wymień dwóch kompozytorów różnych narodowości, których utwory wykonywały Balety Rosyjskie.
1. Igor Strawiński
2. Claude Debussy
ZADANIE 3
Wyjaśnij znaczenie terminu dramma giocoso oraz podaj tytuł opery Wolfganga A. Mozarta, określonej przez kompozytora tym terminem.
wyjaśnienie terminu dramma giocoso: wesoły dramat, rodzaj opery łączącej cechy opery, seria i buffa
tytuł opery: Don Giovanni
ZADANIE 4
Niektórzy wykształceni muzycznie synowie Jana Sebastiana Bacha znani są w historii muzyki pod przydomkami utworzonymi od nazw miejscowości, w których działali. Dopasuj do dwóch wymienionych synów Bacha - kompozytorów odpowiednie przydomki, wybrane z podanych: Bach berliński, Bach drezdeński, Bach londyński
Carl Philipp Emanuel Bach, czyli Bach berliński
Johann Christian Bach, czyli Bach londyński
ZADANIE 5
W jednym z listów kompozytora do rodziny, ujętych w formę zabawnej gazetki, w rubryce "Wiadomości zagraniczne", znajduje się przytoczony poniżej fragment:
Dnia 29 sierpnia [1824] J. Pan Pichon przejeżdżając przez Nieszawę usłyszał na płocie siedzącą Catalani, która coś całą gębą śpiewała. Zajęło go to mocno, a lubo usłyszał arią i głos, niekontent jednak z tego, starał się wiersze usłyszeć. Po dwakroć przechodził koło płotu, ale na próżno, bo nic nie zrozumiał; aż na koniec, zdjęty ciekawością, dobył trzech groszy, obiecał je śpiewaczce, byleby mu śpiewkę powtórzyła. Długo się kręciła, krzywiła i wymawiała, lecz zachęcona trzema groszami zdecydowała się i zaczęła śpiewać mazureczka...
A. Wymień imię i nazwisko kompozytora, autora powyższych słów, kryjącego się pod pseudonimem Pichon. Fryderyk Chopin
B. Podaj, jaką nazwą opatrzył kompozytor listy, z których pochodzi cytowany fragment. Kurier Szafarski
ZADANIE 6
Spośród niżej wymienionych terminów wybierz i podkreśl ten, który jest związany z powstaniem dramatu greckiego.
elegia
rapsod
dytyramb
hymn
pean
oda
ZADANIE 7
Zestaw tytuły słynnych koncertów instrumentalnych z pasującymi do nich cechami. W tym celu przyporządkuj cyfrom odpowiednie litery.
1. J. Brahms - II Koncert fortepianowy B-dur - B. czteroczęściowy koncert, cechujący się równorzędną partią solisty i orkiestry
2. N. Paganini - II Koncert skrzypcowy h-moll - C. błyskotliwa, popisowa partia solisty na tle akompaniującej, drugoplanowej partii orkiestry
3. F. Liszt - II Koncert fortepianowy A-dur - A. swobodna, jednoczęściowa budowa zbliżona do poematu symfonicznego
4. J. S. Bach - V Koncert brandenburski D-dur - E. koncert, w którym grupa concertino składa się z fletu, solowych skrzypiec a także koncertującego klawesynu
ZADANIE 8
Motet In te Domine, speravi (Psalm XXX, W Tobiem, Panie, nadzieję miał), wydrukowany w 1554 roku w Norymberdze, jest pierwszym polskim utworem wydanym za granicą. Podaj nazwisko autora tego motetu. Wacław z Szamotuł
ZADANIE 9
A. Przedstaw zasadę budowy czteroczęściowej symfonii klasycznej. W tym celu uzupełnij tabelę, wpisując w jej rubryki typowe ukształtowania formalne oraz tempo poszczególnych części cyklu.
1. allegro sonatowe - tempo szybkie
2. ABA - tempo wolne
3. menuet - tempo umiarkowane
4. rondo - tempo szybkie
B. Podaj nazwisko kompozytora, który w miejsce części tanecznej wprowadził do symfonii scherzo, i wskaż wybrany przykład jego symfonii z zastosowaniem scherza.
nazwisko kompozytora: Beethoven
symfonia (numer, tonacja): III symfonia "Eroica" Es-dur
ZADANIE 10
Poniżej przedstawiono znaki nutowe stosowane do zapisu muzyki w okresie renesansu. Podaj nazwę notacji.
notacja menzuralna biała
ZADANIE 11
Podaj nazwisko kompozytora, który jest twórcą tzw. akordu prometejskiego. Skriabin
ZADANIE 12
Podaj imię i nazwisko autora wszystkich wymienionych poniżej utworów. Przy każdym tytule wpisz nazwę gatunku muzycznego, który reprezentuje dane dzieło.
kompozytor: Ryszard Strauss
Salome opera
Don Kichot poemat symfoniczny
Sinfonia domestica symfonia programowa
ZADANIE 13
Kompozytorzy chętnie tworzyli utwory przeznaczone do wykonywania na instrumentach, na których sami grali. Połącz nazwiska kompozytorów - wirtuozów z odpowiednimi dla nich instrumentami. W tym celu przyporządkuj cyfrom właściwe litery.
1. Ignacy Jan Paderewski - B. fortepian
2. Grażyna Bacewicz - D. skrzypce
3. Feliks Nowowiejski - C. organy
ZADANIE 14
Podaj, jakiego elementu muzycznego dotyczą następujące określenia wykonawcze: glissando, sul ponticello, con sordino.
artykulacja
ZADANIE 15
Wielkim wydarzeniem artystycznym, o którym informuje zamieszczony poniżej afisz, było otwarcie jednego z najważniejszych teatrów operowych świata - Metropolitan Opera House. Działalność sceny zainaugurowała inscenizacja francuskiej opery Charlesa Gounoda.
A. Podaj nazwisko poety, którego dzieło stanowiło podstawę libretta tej opery. Johann Wolfgang von Goethe
B. Podaj nazwę miasta, w którym znajduje się słynny gmach Metropolitan Opera House. Nowy Jork
Część II - analiza przykładów muzycznych
Na podstawie nagrań i nut przeprowadź analizę czterech przykładów zgodnie z poleceniami w zadaniach nr 16 - 19. Z treścią poleceń zapoznaj się przed przystąpieniem do przesłuchania nagrań.
Uwaga! Do zadań 16, 17, 18, 19 oprócz analizy nut, uczniowie musieli wysłuchać nagrań. Tych CKE nie udostępniła na swojej stronie, ale nasi eksperci - na podstawie wiedzy własnej rozwiązali część tych zadań.
ZADANIE 16
Na podstawie nagrania i zapisu nutowego porównaj allemande i courante z VI Suity francuskiej E-dur Johanna S. Bacha, a następnie opisz ich podobieństwa i różnice w zakresie formy i stylu.
ZADANIE 17
Zapoznaj się z zapisem nutowym oraz nagraniem wstępu do pierwszej części suity symfonicznej Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, a następnie wykonaj polecenia A i B.
A. Zaznacz w nutach dwie podstawowe myśli tematyczne utworu, będące muzycznym odpowiednikiem głównych postaci legendarnej historii o groźnym sułtanie Szahriarze i jego pięknej żonie Szeherezadzie.
B. Biorąc pod uwagę treści programowe oraz koncepcję brzmieniową utworu, wyjaśnij, w jaki sposób kompozytor zróżnicował główne myśli tematyczne. W tym celu opisz każdy z tematów, wskazując po dwa środki muzyczne służące kształtowaniu ich
struktur brzmieniowych.
Temat Sułtana - ma charakter monumentalny i surowy dzięki zastosowaniu ruchu w równoległych oktawach i instrumentów o niskim rejestrze - fagotów, puzonów i tuby.
Temat Szecherezady - o delikatnym charakterze, dzięki zastosowaniu skrzypiec solo i ornamentalnej muzyki
ZADANIE 18
Zapoznaj się z zapisem nutowym oraz nagraniem fragmentu pierwszej części Suity lirycznej Albana Berga, a następnie wykonaj polecenia A i B.
A. Wypisz z partii pierwszych skrzypiec nazwy literowe wszystkich dźwięków pierwszego pokazu serii melodycznej, stanowiącej podstawę kształtowania tej części utworu oraz nazwij rodzaj zastosowanej tu techniki kompozytorskiej.
seria: f1 e1 c2 a1 g2 d2 as1 des2 es2 ges1 b1 ces1
nazwa techniki: dodekafonia
B. Biorąc pod uwagę przebieg interwałowy tej serii, podaj jedną cechę charakterystyczną dla sposobu jej kształtowania.
Seria ta zawiera wszystkie interwały zawierające się między sekundą mała a septymą wielką włącznie.
ZADANIE 19
Zapoznaj się z zapisem nutowym i nagraniem miniatury Taniec piskląt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego. Do stworzenia tego cyklu zainspirowała kompozytora wystawa dzieł współczesnego mu rosyjskiego artysty.
A. Podaj nazwisko tego artysty. Wiktor Hartmann
B. Opisz trzy środki kompozytorskie wskazujące na ilustracyjny charakter tej miniatury.
1. Użycie ozdobników (przednutek i tryli)
2. Zastosowanie ostinatowej rytmiki
3. Użycie schormatyzowanego języka harmonicznego
Część III - wypracowanie
ZADANIE 20
Napisz wypracowanie na jeden z niżej podanych tematów.
1. Przedstaw przemiany gatunku suity na wybranych przykładach z literatury muzycznej od baroku do XX w. W wypowiedzi uwzględnij zagadnienia dotyczące formy, obsady wykonawczej oraz techniki kompozytorskiej. W pracy wykorzystaj wyniki analizy przykładów muzycznych z drugiej części arkusza.
2. Muzykę tworzy naród, a my artyści, tylko ją opracowujemy (Michaił Glinka). Przedstaw, w jaki sposób idea muzyki narodowej realizowana była przez rosyjskich kompozytorów w XIX w. W pracy odnieś się do powyższej wypowiedzi Glinki.
Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:
7 MAJA , WTOREK
8 MAJA, Ś�RODA
godz. 9
Matematyka - poziom podstawowy
godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony
9 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy
godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych
10 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony
godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony
13 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony
godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony
14 MAJA, WTOREK
godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony
godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony
16 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Języki mniejszo�
Język kaszubski - poziom podstawowy
godz. 14
Języki mniejszoś�
Język kaszubski - poziom rozszerzony
17 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony
20 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony
godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony
21 MAJA, WTOREK
godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy
godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych
22 MAJA, �RODA
godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony
23 MAJA, CZWARTEK
godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych
24 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy
godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych
27 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy
godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych
28 MAJA, WTOREK
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?