W środę Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało informację dotyczącą zgłaszania utraty dowodu osobistego za pomocą internetu. Od uruchomienia możliwości zgłoszenia przez internet utraty/ uszkodzenia dowodu osobistego, czyli od 22 września 2017 r., z tej usługi skorzystały 10 243 osoby. Od początku wakacji, czyli 23 czerwca 2018 r. – 1 676.
Jak zgłosić brak dowodu osobistego?
Należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl. Następnie wykonać kilka kroków:
1. Kliknąć przycisk Wyślij zgłoszenie.
2. Zalogować się na swój Profil Zaufany.
3. Wybrać, co chce się zgłosić - utratę lub uszkodzenie dowodu. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia, w sytuacji, gdy urząd nie otrzymał jeszcze naszego dowodu — należy wybrać sposób, w jaki dostarczy się go do urzędu.
4. Nie trzeba wybierać urzędu, który przyjmie wniosek. System sam wyświetli adresata (urząd, który wydał nasz dowód).
5. Odpowiedzieć, czy i w jaki sposób chce się otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
6. Sprawdzić i podpisać wniosek elektronicznie.
7. Wysłać zgłoszenie (wyświetli się komunikat, że zostało ono wysłane).
Co dalej?
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia dowód zostaje unieważniony. Istnieje opcja otrzymania zaświadczenia o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Należy to wcześniej zaznaczyć w formularzu. Zaświadczenie można odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
To nie wszystko
Samo zaświadczenie o utracie nie wystarczy. Potrzebny jest nowy dowód osobisty. By został on wydany, należy złożyć kolejny wniosek.
ZOBACZ TEŻ: Chroń swoje dokumenty, żebyś nie musiał spłacać cudzej pożyczki
Źródło: Agencja Informacyjna Polska Press
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?